Nemoci

Horečka- kdy jít k lékaři

Tohle téma jsem si záměrně nechala na samostatný článek, aby informace nezapadly na konci toho předchozího.

Zvýšená teplota a horečka se v dětském věku objevuje poměrně často, je to jeden z nejčastějších příznaků infekce, doprovází růst zubů a objevuje se také jako reakce na očkování. Takže se s ní potká opravdu každý rodič. Určitě není na místě panika při první naměřené teplotě, naopak. Vždy je potřeba zachovat chladnou hlavu, zhodnotit situaci a pokud dítě nemá současně nějaké varovné příznaky nebo se nejedná o novorozence či malého kojence, s návštěvou lékaře můžeme vyčkat.

KDY S DÍTĚTEM K LÉKAŘI?

• novorozenci a malí kojenci– pokud naměříte novorozenci (tj. první cca měsíc života) zvýšenou teplotu, doporučuji zhodnotit, jestli nemůže být přehřátý. Pokud ani po rozbalení dítěte nedojde k poklesu, je na místě kontaktovat lékaře! Při horečce nad 38 °C u novorozence se dostavíme k lékaři ihned. Stejně tak jsme obezřetní, pokud má teplotu nad 38°C malý kojenec v prvních 3 měsících věku, i tehdy je na místě nechat dítě zkontrolovat lékařem. Důvodem je nezralost jejich imunitního systému. Ve věkové skupině od 3 do 6 měsíců se doporučuje navštívit lékaře při trvající horečce vyšší než 39°C.
  • dítě má jiné závažné potíže– déletrvající zvracení s narůstající frekvencí, profuzní průjem. U obou těchto stavů je těžké zajistit dostatečný příjem tekutin, takže hrozí rozvoj dehydratace. Naopak pokud se při teplotě objeví rýma či kašel (bez současné dušnosti), můžeme vyčkat a sledovat průběh nemoci a lékaře vyhledat až při zhoršení potíží.
  • horečka přetrvává třetí den
  • špatně reaguje na terapii nebo překračuje 40°C
  • rizikový pacient– píši spíše pro úplnost, rodiče těchto dětí jsou většinou dobře poučeni, jak jednat (může se jedna o děti v onkologické léčbě, s těžkým imunitním deficitem či jinak vážně nemocné)

KDY VOLAT RYCHLOU ZÁCHRANNOU SLUŽBU?

• poruchy vědomí– dítě je výrazně spavé nebo neprobuditelné, upadá do bezvědomí a nereaguje. Ihned voláme 155.
  • pokud se objeví křeče. Dítě uložíme do bezpečné polohy tak, aby se nezranilo, křečím nebráníme, nic nevkládáme do úst! Ideálně současně voláme 155.
  • krvácivé projevy na kůži– stejně tak, pokud se při teplotě na kůži objeví charakteristická vyrážka- drobné zakrvácené flíčky, červené až namodralé, které se mohou šířit a splývat (podezření na invazivní meningokokové onemocnění). Současně mohou být přítomny projevy jako silná bolest hlavy, ztuhnutí šíje, zvracení nebo porucha vědomí. Opět ihned voláme 155.
Obrázek použit z: https://www.healthhype.com/meningococcal-disease-meningitis-septicemia.html#prettyPhoto

Tento článek nemá rozhodně sloužit jako strašení, většina “teplot” v dětském věku probíhá bez nějakých závažných komplikací. Přesto považuji za důležité, aby se s těmito vážnějšími stavy rodiče také seznámili, protože pokud se do dané situace dostanou, budou reagovat klidněji než kdyby žádné z těchto informací neměli. Pokud máte nejistotu, jak si s horečkou poradit, doporučuji se obrátit na lékaře.

Informace zde uvedené jsou orientační a mají pouze obecnou povahu.
V žádném případě nenahrazují lékařskou či jinou odbornou péči. Na základě těchto informací, vč. popisů průběhů chorob uváděných na těchto stránkách, nelze samostatně stanovit diagnózu a léčbu, k tomu je třeba konzultace
s lékařem. Tyto stránky nepředstavují nabídku léčby na dálku. Všichni uživatelé těchto stránek souhlasí s tím, že tyto stránky používají na vlastní riziko a nebezpečí. Nelze uplatňovat nárok na náhradu škody způsobenou přímo či nepřímo využitím těchto stránek a na nich obsažených informací.

Použité zdroje:

Jeden komentář